Persoonlijk leiderschap draait om de drievoudige kunst om goed voor jezelf, goed voor de ander en goed voor je omgeving te zorgen.
Dat heb ik vertaald naar de essentie voor het hanteren van de 5V’s:
- Heb je een sterke visie op jezelf, wat is je mensbeeld en hoe kijk jij naar je omgeving?
- In hoeverre heb je en geef je vertrouwen aan de ander(en)?
- Bevorder je vitaliteit en werkgeluk van je zelf en anderen?
- Kun jij de beste versie van jezelf en anderen inzetten?
- In hoeverre heb jij verbindend vermogen?
In deze blog gaan we kort wat dieper in op de laatste V: de V van Verbindend vermogen.
In een tijdperk waarin er veel gevraagd wordt van medewerkers, je op je werk continu verleid wordt met afleidingen, er grillige en steeds meer drastische onvoorziene ontwikkelingen zijn, denk aan corona, Oekraïne, energie- en koopkrachtcrisis, is het meer dan ooit zaak om goed voor jezelf op te komen. Jezelf te beschermen tegen gillende werkdruk, heftige energielekken, veeleisende klanten, storende collega’s of een dominante leidinggevende of micromanager die je overvraagt.
Het bezit van gesprekstechnieken is in dit tijdperk geen overbodige luxe. Sterker nog, het is het Aap-Noot-Mies van je 21e -eeuwse vaardigheden. Het mag niet ontbreken in je toolkit regisseur van je leven en loopbaan.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Omgaan met feedback of het soepel en respectvol brengen van een zakelijke boodschap of feedback
- Omgaan met moeilijke conflictsituaties of lastige onderhandelingen
- Of je punt maken in een ‘bila’, overleg, vergadering of presentatie
Maar om het toe te passen in de juiste vorm, met de juiste stijl en juist gekozen technieken en op zo’n manier dat je dicht bij jezelf blijft….da’s makkelijker gezegd dan gedaan. En dan te beseffen dat zakelijk succes in de samenwerking vaak en vooral afhangt van je soft skills en de kracht van positieve communicatie.
Kortom, …
Assertief zijn zonder agressief te worden?
Prettige manier ruziemaken?
Charmante feedback te geven waarbij de ander het zelfs als fijn ervaart?
Kan dat?
Praten als Brugman, we kennen het gezegde allemaal. Vaak heeft iedereen wel een punt, maar niet iedereen weet zijn punt te maken. En wie daarbij stilstaat en investeert in the next level skills, kan daarmee vaker het verschil maken. En soms meer gedaan krijgen wat hij of zij zelf vooraf niet voor mogelijk hield.
Positieve communicatie is alles!
Iets voor jou?
Klik hier voor de 2-daagse training Praten als Brugman op 7 en 21 oktober, een onderdeel van onze Persoonlijke Leiderschapsleergang?
Klik hier voor de brochure van onze Persoonlijke Leiderschapscursus.
Wees er snel bij, er zijn nog een paar laatste plekken over in deze training!
Al afspraken staan waar wel of niet onderuit lijkt te komen? Of weinig bereidwilligheid of zelfs geen toestemming van je leidinggevende om twee dagen in in jezelf en daarmee in je rol als professional te investeren?
Dat wordt ‘praten als Brugman’!
Door: Viktor Steijger
Wendbaarheidscoach, teamontwikkelaar en trainer persoonlijk leiderschap.